CV Mamma…? Woar is méén bier?

CV Mamma…? Woar is méén bier?

Residentie

De Hoefstal

Link

Facebook

Alweer een dikke vijftien jaar geleden was er een groepje vrienden die met carnaval blouses aan hadden met daarop hun babyfoto en daarbij de tekst: "Mamma... woar is méén bier?" De vriendengroep is intussen wat veranderd, maar de naam is gebleven. En is de afgelopen 15 jaar een begrip geworden in Turfstekerslaand. Sinds 2002 doet CV Mamma... woar is méén bier? mee met verschillende optochten. En ze hebben in de tussentijd al heel wat prijzen bij elkaar gewonnen. De Mammas zijn momenteel de absolute titelverdediger in de categorie wagens. Ze wonnen de wisselbeker (hoogste aantal punten van de jury) de afgelopen zeven jaar! Eerst drie jaar als loopgroep en en de laatste vier jaar met de wagens. Daarnaast hebben ze ook nog eens zeker vijf keer de publieksprijs gewonnen. 

Is er dan nog uitdaging? Jawel, ze willen graag een keer eerste worden in Haarsteeg. Want er is één vereniging die 'de Mammas' daar steeds een stapje voor blijft. 

Maar het gaat ze niet voornamelijk om het winnen. "Het gaat vooral om de gezelligheid," legt Pascal Klijn uit. Als zo'n beetje heel Brabant de buik vol heeft van carnaval en er minstens een half jaar niets meer over wil horen, beginnen de Mammas alweer met bouwen. "Drie weken na carnaval starten we alweer met bouwen. We breken de wagen af en we kijken wat we nog kunnen gebruiken. De rest gaat weg. En we starten met het ophalen van oud ijzer." 

Een wirwar aan staal, gaas en tape, toch als je een stap naar achteren doet, dan zie je al wat vormen. Maar die laten we nog een verrassing. Geen zorgen! Dit is een oude foto van een paar weken geleden. Inmiddels zijn de Mammas al een heel eind verder met bouwen.

Een schatting van het aantal uren dat er in de bouw van hun wagen jaarlijks gaat, dat kunnen ze niet geven. Ze starten dus bijna gelijk na carnaval weer en bouwen het hele jaar door. "We bouwen iedere dinsdag en vanaf september bouwen we zo'n 4 a 5 dagen per week." Tot twee weken voor carnaval, want ze weten inmiddels precies dat ze twee weken nodig hebben om de hele wagen te schilderen. "Tja, de een gaat voetballen, wij bouwen aan de wagen," lacht Pascal. "Maar niet iedere avond is even productief als de andere. Soms wordt er net iets meer bier gedronken of geouwehoerd. Dan begin je wat later en dan doe je die dag eigenlijk niet zoveel. Het gaat allemaal om de gezelligheid."

Om je toch een idee te geven van de enorme hoeveelheid werk dat een CV in een wagen stopt: als je straks de wagen van de Mamma's ziet rijden, kijk dan eens naar een grote pop. De foto hierboven is het geraamte van een schoen van die pop. Het maken van alleen die twee schoenen kost een hele avond werk. En dan moet die voet nog beplakt worden met tape, papier mache én twee keer geschilderd worden. Hou al dat werk in je achterhoofd als je straks die enorme wagen langs ziet rijden. En bedenk dan ook: over vier weken zijn ze weer aan het bouwen voor volgend jaar. Chapeau mannen en vrouwen van de Mamma's!

Net als bij de andere verenigingen waar we langs zijn geweest is er ook bij deze vereniging weinig sprake van een echt plan. "We weten met een paar man wat we willen maken en we beginnen gewoon." Dit jaar hebben ze wel bewust gekozen voor minder beweging en meer detail. Al doende wordt er dan zo links en rechts wat aan de wagen toegevoegd, of juist aangepast. "We zien wel hoe het gaat. Ik wilde een kop van 60 centimeter maken maar dat is bijna anderhalve meter geworden. Nu gaan we de wagen maar aan de voorkant een beetje aanpassen zodat die kop er nog op kan, denk ik. We zien wel," vertelt Pascal lachend. 

Foto boven: De wagen van de Mammas waarop alles wordt gebouwd. Het is een oude SRV wagen die ze ergens vandaan hebben. Daarop wordt eerst met steigerpijpen en klemmen een frame gebouwd. Die constructie gaat alles dragen. Daar lassen ze dan weer met verekkes veul staal de contouren van de wagen op. Met kippengaas bouwen ze vervolgens de vormen en die tapen ze dicht zodat ze er later papier mache tegenaan kunnen plakken. Dat plakken gaat op een plakdag. Dan zijn ze er allemaal en dat is hartstikke gezellig.

Een goede taakverdeling is belangrijk: de een is hele telefoonboeken aan het pappen met lijm...

...en anderen plakken het op de wagen. 

De wagen van de Mammas staat naast die van de Gupkes. Als je die twee vergelijkt zijn er maar weinig overeenkomsten te vinden. Alles is compleet anders en dat is natuurlijk ook leuk. Waar de Gupkes alles met hout bouwen, komt er bij de Mammas geen hout aan te pas, die bouwen alles met staal. De afwerking gebeurt dan met papier mache. Met dat spul doen de Guppen weer niets. Maar liefst 40 man staan er bij de Guppen op de wagen te springen en bij de Mammas welgeteld één: de bestuurder.

"Bij ons loopt alles om de wagen heen. Want de act is minstens net zo belangrijk als de wagen zelf." Toch wordt de act letterlijk pas een uur voor de optocht bedacht. Misschien is dat wel het geheim waardoor ze al zeven keer de publieksprijs in de wacht wisten te slepen. Van een paar dagen bier drinken word je vanzelf wel extra creatief.

Wil je weten hoe de Mammas er vorig jaar uit zagen? Dat kun je terug zien in de foto's (onderaan) bij de pagina van de winnaars. Wij zijn erg benieuwd naar de wagen van komend jaar. Dat belooft wat moois te worden. Mammas: succes! 

Pagina's over dit C.V.